Всеки четвъртък в катедралния храм на Софийска митрополия "Света Неделя" след литургията от 10 часа се чете "Молебен канон на св. свщмчк Киприан”. Сред столичното духовенство обаче има съвсем определено настроение срещу спекулациите на"нестандартните лечители", които пращат "пациентите" си да си записват имената да бъдат прочетени по време на киприановите молитви. В "Света Неделя" са категорични, че молитвата е за този, който има вяра, а не просто чака да види какво ще стане. Ефимерият на Кладнишкия манастир отец Илия Христов каза по този повод преди време: „Киприановата молитва освен заклинателната си част съдържа една много дълбока и прочувствена покайна молитва. Ако човекът, който е дошъл при нас с молба за молитвено застъпничество, не познава покайното чувство, каква полза ще получи? Бих искал да използвам случая, за да кажа, че Киприановата и особено молитвата на св. Василий Велики не бива да се четат без подготовка и при всяко бързо хрумване или леко неразположение."
Молитвата на свети Василий се отправя в случаи на обсебване.
Според отец Илия преди вярващият да пристъпи към Киприановата молитва, трябва да познава добре житието на светеца, когото моли за съдействие срещу направена магия. А това е житие на бивш някогашен голям магьосник, който познал Божията сила, приел светото Кръщение и до мъченическата си смърт се борил със злодейството на магьосниците.
Св. Киприан се родил в трети век в семейството на жрец-магьосник, който подготвял отрано сина си да го наследи в занаята му. На 7 години Киприан бил пратен в школа за магьосници и показал голям талант. На 9-годишна възраст бил пратен при жреците на Олимп, където се усъвършенствал дотолкова, че можел успешно да причинява мор по добитъка, да съсипва реколти, да предизвиква бедствия, болести и рани у хората. На 20 години вече бил професор в областта, след като завършил обучението си в Египет при магьосниците в Мемфис. На 30 години вече
Киприан се прочул като виртуоз в злодеянието, след като специализирал и при астролозите халдеи в Месопотамия. Накрая се върнал в Антиохия, която била известна с многобройните си благочестиви християни. На колегите си разказвал, че свободно общувал с рогатия, който много хвалел неговите способности. Дейността му била белязана с многобройни отровителства и човешки жертвоприношения. Всичко това продължило до деня, в който младият развратник Аглаид го наел да накара красивата християнка Иустина да му се отдаде с помощта на магията. Киприан призовал демони, които лично познавал, новсеки от тях побягвал, след като благочестивата християнка се прекръстела. Наложило се да бъде призован един "княз на демоничното воинство", който се явил в образ на жена, дошла уж при Иустина за съвет. В разговора демонът започнал да пробутва всичко, което днес пълни жълтите издания – че уж развратът бил естествена склонност на човека, на която той трябва да се предава, за да се чувства свободен. Иустина започнала да се моли в сърцето си и демонът побягнал посрамен. По съвет на Киприан провалилият се демон се преобразил на самата Иустина и се явил на развратника, за да му се отдаде. Аглаид извикал високо името на девицата от възторг, но магията веднага се разпаднала, защото името на праведника има силата на молитвата. Киприан разбрал за ограничените възможности на дявола, който осъществява властта си чрез греховността у хората.
Поругал сатаната, а онзи скочил да го убие. Киприан се уплашил и призовал този път Господа Иисуса Христа, отКогото рогатият побягнал. Киприан скоро приел кръщение, поклонил се на Иустина и й признал злодействата си. Бог, Който желае спасението на всекиго – и на най-големия престъпник, дал сила на Киприан да се противопостави на всички магьосничества и скоро бедствията престанали. Заедно с Иустина те били духовна опора на християните в Антиохия, като скоро Бог ги призовал да се присъединят към Небесното воинство. Те заплатили светостта си с високата цена на мъченическата смърт за Христа по времето на управителя Клавдий. Паметта им се празнува от църквата на 2 октомври.
Още по темата тук: http://www.24chasa.bg/Article.asp?ArticleId=209295