четвъртък, 23 септември 2010 г.

Релаксация и медитация

Йога и духовност

Релаксация и медитация
Релаксацията е изкуство, тъй като има различни практики, които могат да се развиват и използват, а също така наука, която се базира върху солидни научни факти. За по-голямата част от хората дълбоката релаксация е много трудна. Докато си почиват техните умове са в непрекъснато състояние на тормоз, телата им продължават да се свиват и треперят; мускулите им да се стягат. Поради напрежението, което изпълва ежедневието на по-голямата част от тях, сънят вече не изпълнява правилно своите функции. Много хора откриват, че не си почиват дори по време на сън, продължавайки да се безпокоят и решават своите проблеми. Това не води до почивката на тялото и ума, от които те се нуждаят. Събуждат се изтощени сутрин и в това състояние започват деня си. Лягат си вечер и отново акумулират напрежението през деня същата нощ. Това става един порочен кръг. Не е чудно, че в края на седмицата хората използват времето си предимно за спане. Но дали това е релаксация? Под релаксация имаме в предвид освобождаване на напрежението в ума и тялото за известен период от време, което довежда до почивка и ревитализация.
Сънят определено е форма на релаксация, но какъв тип релаксация е той? Йога казва,че с цел човек да релаксира, той трябва да има способността да се отдели от своите мисли, емоции чувства и т.н.
Когато вечер си лягаме наистина ли заспиваме сами? Когато си лягаме, ние носим своите мисли проблеми, неудовлетвореност, тревоги и стрес.Когато сънят дойде, ако нивото на стреса е високо, прекарваме много неспокойна нощ. Ако нивото на стреса е ниско, ние не осъзнаваме как сме прекарали нощта – всичко е тъмно.
Йога ни учи, че за да релаксираме напълно, трябва да можем да си лягаме сами. Преди да си легнем да оставим настрана мислите в нощното шкафче, точно както си сваляме очилата и часовника. Една много проста практика е да направим преглед на събитията през деня, безпристрастно, сякаш гледаме филм. Пълно осъзнаване на тялото и ума: ”Аз имам такива мисли, аз изпитвам такова физическо преживяване, такива и такива конфликти, такова напрежение. Докато се освобождаваме от мислите през изминалия ден в подготовка за съня, осъзнаваме различните части на тялото си и дъха си; усещаме че те съществуват. Осъзнаваме менталната дейност. Правейки това ставаме по-осъзнати за нашите ментални потребности и за това, което е нужно за истинската ни физическа и психологическа релаксация. Пробуждаме нашия вътрешен ум, наблюдаваме ума , следим ума.
Хора, които могат лесно да релаксират могат да работят и да се радват повече на живота, нуждаят се от по-малко сън и водят балансиран социален живот във всички сфери. Тези, които могат наистина да релаксират са способни да възстановяват менталните си и физически сили и да ги насочват в желаната от тях посока. Това фактически е волева сила – способност да насочим своето същество към достижения, към един обект без каквото и да било разсейване. Релаксацията води до засилване на волевата сила, докато напрежението води до разсейване на енергията и вниманието в най-различни посоки. Когато човек е под напрежение поведението му се променя, а когато е релаксиран, той става естествен. Той познава реалността, истината. Тогава знае и как да се държи, защото познанието за истината е необходимо за правилното поведение. А познанието за истината идва единствено, когато няма напрежение.

“Йога нидра – блажената релаксация”
Свами Сатянанда Сарасвати

Повечето хора спят, без да се освобождават от напреженията
Това се нарича нидра.
Нидра означава сън, без значение какъв или защо
Но йога нидра означава сън
Който се получава след като се отхвърлят всички товари
Който е блажен и далеч по-високо качество.
Когато осъзнаването се отдели и се разграничи от вритите
Когато будното състояние,
Сънуването и дълбокият сън преминат като облаци
Но остане осъзнаването на атма
Това е преживяването на пълна релаксация.
Релаксация не означава сън.
Релаксация означава да бъдеш блажено щастлив
И това състояние няма край..
Аз наричам абсолютната релаксация блаженство,
А сънят е нещо различно.
Сънят представя почивка единствено за ума и сетивата.
Блаженството води до отпочиване на атма,
Вътрешния аз.
Ето защо в тантра
йога нидра представлява пътят към самадхи.
Извлечена от тантрите, йога нидра е мощна техника, която ни учи как да релаксираме съзнателно. Тя е систематичен метод за предизвикване на пълна физическа, умствена и емоционална релаксация. Терминът “нидра” означава сън. Това е състояние на динамичен сън, при който практикуващият трябва да остане осъзнаващ. Човек сякаш спи, но съзнанието му функционира на едно по-дълбоко ниво на осъзнаване. По тази причина йога нидра често е наричана “психичен сън”. В това гранично състояние между съня и будуването се осъществява спонтанна връзка с подсъзнателните и несъзнателните измерения.
Състоянието на релаксация при йога нидра се постига чрез обръщане ума и сетивата навътре и отдалечаване от външните преживявания. Ако съзнанието може да се отдели от външното осъзнаване и от съня, то се превръща в нещо много мощно и може да се използва за редица духовни цели. Това е състоянието на пратяхара – петият етап от раджа йога на Патанджали, при което умът и умственото осъзнаване се откъсват от сетивните канали.
“Медитацията е сърцето на йога”, но за да се достигне до това ниво, трябва да бъдат овладени процесите на релаксация, пратяхара, и дхарана ( концентрация ).
Според теорията и концепцията на йога медитацията е състояние на ума и съзнанието, в което има будност, динамизъм, разграничаване на ума и сетивата и тотална концентрация.Това е нещо, за което повечето хора само са слушали, едва ли много от тях имат правилна концепция,и съвсем малко всъщност имат реално преживяване. Като всички останали субективни преживявания, медитацията трудно може да бъде описана с думи.
Най-систематичния метода за постигане състояние на медитация е раджа йога.
Патанджали дефинира осем-степенния път на раджа йога, започвайки с ямите и ниямите, които хармонизират човешките взаимоотношения и вътрешното ни емоционално състояние. Те не са нещо единствено моралистично, а съвършен начин за постигане чистота и спокойствие на ума. Не е лесно да бъдат прилагани, това е достижение на крайната реализация на личността. Достатъчно е знаейки за тях да проумеем как те могат да донесат релаксираност на ума, да наблюдаваме поведението, реакциите си и отговорите на това което ни се случва и как действаме.
Асана – трети етап в раджа йога. В традиционната раджа йога Патанджали накратко споменава асаната като удобна, стабилна седяща поза. Под асана Патанджали разбира само медитативна поза. Това осигурява на практикуващия медитация концентрация без да има физическо безпокойство. По отношение на тясната връзка между ума и тялото, това е най-важното нещо от една медитативна практика. Която и да е позиция, дори най-малко неудобна, възпрепятства всеки сериозен напредък в медитацията, защото умът се разсейва. Йогийските школи са развили и преподават серии от различни т.нар. терапевтични асани, които не са медитативни, но са много полезни за постигане успех в медитацията. При редовно практикуване те предпазват и премахват болестите от тялото и ума, огъвкавяват мускулите, тонизират нервната система, въздействат върху енергийните центрове като хармонизират и пробуждат праничната енергия. В този смисъл медитативния аспект на йога не отрича тялото като нещо ненужно, напротив, най-напред осъзнаването се насочва върху тялото, което влияе върху стабилността и спокойствието на ума.
Пранаяма – четвъртия етап в раджа йога, дефинирана от Патанджали като “разширяване измерението на прана”. Под прана се разбира биоенергията, жизнената енергия. Това е средството чрез което материята и ума се свързват със съзнанието. Без този витален посредник съзнанието на може да изрази себе си във външния свят чрез ума. Следователно изглежда логично контролът върху потока на прана да помага за контрола на ума, което медитацията изисква. Човек може да медитира без да практикува пранаяма, но нейното редовно практикуване е от огромно значение за успеха в медитацията. Например в етапа на дхарана – без способността за концентрация в един обект, за известно време, медитацията е невъзможна. Обичайният метод е визуализация на вътрешен обект със затворени очи. Това само по себе си не е просто, защото всички ментални образи избледняват или изчезват от полезрението за кратко време. Пранаяма е изключително полезна за подпомагане появата на ясен ментален образ, който остава видим за по-дълъг период от време. Това се осъществява чрез преразпределяне на прана в тялото, което подпомага способността на ума по-добре да възприема и контролира образите
Първите степени на раджа йога подготвят за етапа на медитация чрез балансиране на тялото и ума, пробуждане и хармонизиране на праничната енергия ,достигане на пълна стабилност. Развива се осъзнаване за тялото и кои са периферните изживявания на ума (непрекъснатото бърборене – свързано с мисли, чувства, емоции, желания ). За да стигнем до центъра на ума, трябва да имаме ясно осъзнаване за всичко това, за да можем да го контролираме. Върху това се набляга в пратяхара и дхарана,(петия и шести етап в раджа йога ) които всъщност ние наричаме медитативни практики. В йога литературата за медитацията се говори като за състояние, преживяване, опитност, за което се подготвяме чрез практиките
За да се контролира ума са необходими три инструмента на медитация: психически звук, психически символ, психически дъх. Тези три инструмента се използват в етапите на пратяхара и дхарана , за да се усъвършенства медитативния процес. Те осигуряват основа и подкрепа, за която умът може да се задържи, когато сетивната верига е отрязана. Когато концентрацията се засили в процеса на медитация вниманието се обръща от сетивното възприятие към обекта на концентрация. В този момент има тенденция да се изгуби връзката с преживяването за време, пространство и обект и осъзнаването да се придвижи към несъзнателни измерения. В това състояние ние започваме да заспиваме или умът се обръща към различни обекти на преживяване. Той започва да мечтае, да сънува, да фантазира и медитативното състояние се изгубва. Затова трябва да има опора - умът, разделен от неговата идентичност със сетивата да може да си отпочине. Това е целта на използването на тези три инструмента на медитация.
Има два вида медитация – пасивна и активна. При пасивната практикуващият е в медитативна поза със затворени очи. Целта е да се успокои вечно бродещия и неспокоен ум да се концентрира и така автоматично да последва медитативен процес. Активната медитация става спонтанно, с отворени очи, когато човек изпълнява ежедневните си задължения, ходи, говори, храни се. Това всъщност е целта на йога – да даде възможност на човек да медитира докато е включен в светските си дела. Активната медитация може да бъде развита чрез пасивни техники, както и чрез карма йога и бхакти йога. Успешната пасивна медитация автоматично води до активна..
http://www.yogainside.info/spodeleno/yoga_relax_meditation.html